Groeiend aantal ondernemers komt met creatieve oplossingen

Het mkb wordt hard geraakt door de coronacrisis. Ook in Den Haag. Een aantal bedrijven zal het niet overleven, verwacht Kim Schofaerts, voorzitter van MKB Den Haag. “Voor de werkgelegenheid in de stad is dat slecht nieuws.” Maar zij ziet ook een groeiend aantal creatieve oplossingen.

Het zijn de contactberoepen, de evenementensector en de horeca waar momenteel de grootste klappen vallen. Schofaerts: “De toekomst voor de horeca ziet er niet rooskleurig uit. De 1,5 meter economie betekent voor veel eet- en drinkgelegenheden dat ze nog maar een derde van de tafels kunnen inzetten. En dus ook dat er nog maar voor een derde van het personeel werk is. In Den Haag alleen al betekent dat een verlies van 20.000 banen.”

Veranderingen

Niet overal zijn zorgen, er zijn ook bedrijven die op dezelfde voet door kunnen gaan of waar het zelfs drukker is dan anders. “We zien dat lokale winkeliers, zoals de slager, de kaasboer, de bloemist en de buurtsuper goed draaien. Consumenten zoeken het dichter bij huis.”

Hoe de toekomst eruitziet? Schofaerts: “We weten het gewoonweg niet. Iedereen heeft met veranderingen te maken, ook het bedrijfsleven. Binnen de evenementensector blijft nog veel lang onduidelijk. Dát er aanpassingen op stapel staan is duidelijk, wát die aanpassingen inhouden niet. Maar het zal niet zonder gevolgen voor de arbeidsmarkt zijn.”

Looproutes

Veel restauranteigenaren hebben al geanticipeerd op de veranderingen door te kiezen voor afhaal en bezorging. Schofaerts: “Een aantal kon hierdoor blijven draaien. De kans is groot dat zij, als ze weer open kunnen, dit ernaast blijven doen. Zo vangen ze de gevolgen van de 1,5 meter economie voor hun bedrijf deels op.”

Om de Haagse markt ruimte te bieden zijn looproutes voor bezoekers aangelegd. “Je kunt alles in de winkels nog zo goed geregeld hebben, maar wat doen we met de mensen die buiten staan te wachten? Uitgangspunt is de binnenstad op te delen in verschillende gebieden en om in elk gebied een maximaal aantal mensen toe te laten. Ook binnen deze gebieden werken we met looproutes.”

Creatieve oplossingen

In de tussentijd ziet Schofaerts een groeiend aantal ondernemers creatieve oplossingen aandragen. Er wordt van alles aan gedaan om mogelijkheden en uitwegen te vinden om te overleven. Zo is een kapper die goed kan koken maaltijden gaan bezorgen en biedt een hoteleigenaar kamers als werkplek aan. Trainingsbureaus zetten hun trainingen om in online trainingen. Een sociale onderneming in de stad ondersteunt in samenwerking met de gemeente 40 kleine retailbedrijven met digitalisering. “Toen de maatregelen werden aangekondigd was er vooral paniek. Nu zijn we samen met de ondernemers aan het kijken hoe we hier zo goed mogelijk uit kunnen komen.”

Link naar het artikel

 

Deel dit verhaal, kies je platform!
Share

Over de schrijver: